2012. szeptember 14., péntek

Hotel és egyéb szállások

Mostanában kicsit kevesebbet írtam, de nem azért, mert nem lenne mondanivalóm, hanem azért, mert sok egyéb dologgal elmegy az idő, pl többet költöztem az elmúlt 2 hónapban, mint előtte 30 év alatt. Meg a fotók feltöltése mindig késik és fotó nélkül meg mégsem olyan színes a beszámoló.

Most mesélek a sok-sok költözésről, amiben részem volt. Éppen ma is költöztem egyet, de októbertől 1 évig remélhetőleg nyugtom lesz, kivéve az utazgatásokat. (5 napja költöztem, csak nem tudtam befejezni az írást...)
Az első hely, ahol megszálltam Amszterdamban, egy belvárosi, gyönyörű szálloda volt, szuper helyen, ha valaki bulizni akar és igazán a város életének középpontjában lenni.
Persze hosszú távon munkába járni onnan úgy, hogy még hajnal 3-4-kor is részeg, szakértő beszélgetések folynak az ablak alatt hatalmas hangerővel, az már nem annyira élvezetes. Egy idő után már túl sok volt a túristából, de megvolt az a haszna, hogy a belvárost nagyon jól megismertem és keresztül-kasul bejárhattam. Mára jobban ismerem, mint néhány kollégám, akik már 2-3 éve itt élnek.
A szálloda igazi modern, szuperül felújított, sok csillagos, kívülről nem tűnt nagynak, de belülről több háztömbön átívelő belső kialakítása volt, utcák fölötti átjárókkal.
A személyzet figyelmes volt, a reggeli bőséges és változatos, egyedül a dekorációval nem voltam mindig kibékülve.
Dekorációnak portrékat készítettek. Egészen közeli képeket, a sokszínűség jegyében. Pl. a reggelizőasztalokon egy-egy arc volt. Kisbaba, fiatal lány, idős hölgy, fehér, fekete, persze elég nagy felbontásban, legalább 20x-s nagyítással. Elég bizarr volt, amikor egy borostás srác arcán reggeliztem, és a szemöldöke gyakorlatilag belelógott a reggelimbe. Legalábbis optikailag. Utána tudatosan elkerültem azt az asztalt és mivel elég sokáig laktam ott, megfigyeltem, hogy mások is elkerülik azt az asztalt....:-)
A szobám falán 2 kép lógott. Az egyik egy magányos lányt ábrázolt, a másik egy ölelkező, boldog meleg fiúpárost...Ez Amszterdam...
Amit viszont szerettem, hogy minden reggel az ajtómra akasztva friss újság várt, így eléggé beleáshattam magam a friss hírekbe és megtudhattam, hogy kis hazámról milyen híreket tartanak fontosnak, vagy hogy megjelenik-e egyáltalán bármi.  Gyurta Dani sikere azért itt is megjelent, sajnos a többi rólunk megjelent hír -2 hír 1 hónap alatt-, olyan volt, amire nem lehetünk igazán büszkék. 




Később egy másik szállodában laktam az Amstel folyó közelében. Azért választottam, mert akkor már tudtam, hogy azon a környéken szeretnék lakást találni és gondoltam úgy könnyebb. Még a történelmi belvároshoz tartozik, de a munkahelyhez is közel van. Sajnos a történelmi belvárosi házak - legalábbis az általam látottak-, eléggé régiesek, dohosak, meredek lépcsősek, úgyhogy átértékeltem a helyszínt, vagy legalábbis a kívánt háztipust. Az Amstel parti séta című bejegyzés képei itt készültek.

A következő telephelyem az Ajax stadion mellett volt. Magyar kolláganőm hazautazott és 2 hétig én vigyáztam a cicájára. Vagyis figyeltem hogyan szunyókál, lélegzik-e még egyáltalán és elláttam az alapvető szükségleteit, mint étel, ital, alom és simogatás. Viszont érdekes módon velem együtt rákapott a francia filmekre, úgyhogy együtt moziztunk, ilyenkor kivételesen éberen figyelt.
Kis lakótársam, akitől néha azért elzsibbadt a lábam, amikor rajtam szundikált

 Az stadion környékén elég népes számú fekete közösség él. A második világháború után és a '60-as, '70-es években települtek be, aztán itt ragadtak. A holland kormány újjáépíteni hívta be őket, aztán gondolták, hogy majd visszamennek. Persze nem ez történt, hiszen közben a gyerekeik már holland iskolákba jártak, holland öntudattal és már csak hollandul beszéltek. Mégis hová mehetnének így?
Ha a metrón utazom és gyerekeket hallok a hátam mögött hollandul beszélni, kapásból tudom, hogy feketék, vagy fehérek-e, mert mégis vannak kultúrális különbségek a megnyílvánulásaikban, amik megmaradtak.
Hogy mennyire nagy arányú a fekete lakosság az aréna körül, az alábbi kép ábrázolja:
Rajtam kívül nem sok fehér sétált ott szombat délután.
Mivel szept. 12.-én Hollandiában választások voltak, múlt hétvégén minden párt kivonult és hatalmas bulikkal próbálta népszerűsíteni magát. Volt aki valamelyik csatornán bulihajóval kampányolt, volt aki rock koncerttel, volt, aki virágot osztogatott. Ez utóbbiak a kis keresztlányomnál biztosan sikert arattak volna. :-)
Szóval a fenti kép az egyik ilyen kampánybulin készült, ahol volt zene, házibefőtteket árultak a fekete asszonyok, barbecue-t sütöttek és a gyerekek olyan utcai táncot lejtettek profi koreográfiára, hogy öröm volt nézni.
És  még sikerült Batman helyi utódját is lefotóznom, amint a 3 kerekű pörgős motorral leparkol:

Az itteni lakások modernebbek, 10-30 éve épültek és nagyon sok nagy cégnek van irodája a környéken, többek között a miénk is.
Aréna környékén, modern épületek, balra bank, szemben lakások, jobbra egyetem és mindenütt szemét....


Iroda főbejárat


Saját lakásba költözésem előtti utolsó állomáshelyem Dél-Amszterdamban van, a múzeumnegyed környékén. Ide is magyar kapcsolatok révén kerültem, az egyik magyar lány elutazott 1 hónapra, így erre az időre kibéreltem a szobáját.  Nagyon szép környék, régi tipusú (dohos, meredeklépcsős, mégis szerethető) házak, eredeti őshonos holland lakossággal.
A szomszéd kertje, mindig zöldebb. Mindenesetre jobban karban tartott. A miénkben inkább dzsungel hangulat uralkodik, de így is nagyon kellemes reggel teázgatni és közben nézni a vadkacsákat a csatornán

Van egy belga lakótársam, akit megörököltem a lánytól, de szinte sosem találkozunk, e-mailben tárgyaljuk meg a fontos dolgokat. Nagyon tetszik, hogy minden utcasarkon van egy kis "pub", vagyis kocsma, amit azért nem lehet összevetni az otthoni talponállókkal. Az itteni kocsma, vagy inkább bár leginkább egy kultúrális központra hasonlít. Nem az alkohol a lényeg, hanem a beszélgetések, találkozások. A hollandok nem túl spontán népek, számukra elképzelhetetlen egy péntek este szerveződő spontán buli. Mindent hetekkel, hónapokkal előtte megszerveznek. Pl. jövő hét végén megyek az egyik kolléganőm kisfiának szülinapi zsúrjára. Már legalább 2 hete meghívtak, de ők csak azért ilyen lazák, mert egyébként kínai-hollandok. Ellenben a sarki kocsmába egyszerűen elmennek és találkoznak a szomszédok, beszélgetnek, sakkoznak, bingóznak, dartsoznak (bár elképzelhetőnek tartom, hogy már évekkel ezelőtt megbeszélték, hogy minden szerdán ott találkoznak) :-). Régi ismerős ott mindenki, kellemes a hangulat, a mi utcánk sarkán lévő hely törzsközönsége 45 év felettiek, házaspárok együtt, közösen kapcsolódnak ki. Hétköznap is éjjel 1-ig van nyitva a hely és még kisebb ételválasztékkal is rendelkeznek. Kicsit elkanyarodtam az eredeti témától, de érzékeltetni akartam a különböző városrészek kölünböző hangulatát és a lakosság összetételének változását. Most már nagyjából tudom, hogy hol élnek a muszlimok nagy számban, a feketék, fehérek. Melyik az ideköltöző küldöldiek kedvelt városrésze.
A lakás, amit bérelni fogok végül mégis az Amstel környékén van, az Amstel park közelében, csak kicsit délre az eredetileg kiszemelt helyektől. A közlekedés nagyon jó onnan a munkahelyre és a belvárosba is, a megálló 3 perc sétára van a lakástól és egy este 10-ig nyitvatartó szupermarket is van a megálló mellett. Teljesen ideális környék, jártam arra a héten is, aláírtuk a szerződést és kicsit sétáltam, hogy szokjam a környéket. A házak nem annyira patinánsak, mint a belvárosban, de nagyon megnyugtató, szép rész, tele fákkal, parkokkal. Októberben költözök és végre nem bőröndből fogok öltözni. :-)





1 megjegyzés:

  1. Nagyon értelmes beszámolót olvashattam. Várom a továbbiakat.Kívánok Neked erőt, egészséget és munkádhoz sok sikert.

    VálaszTörlés