2013. március 5., kedd

Pardubice, Csehország - elmélkedések

Ismét Csehországban vagyok, most egyedül, kollégák nélkül. Szeretek egyedül utazni s kószálni, felfedezni a helyet, ahol éppen vagyok. Nagy szabadság ez, oda megyek, ahová csak akarok, úgyhogy kifejezetten élvezem.
Mivel napközben a beszállítónk gyárában vagyok és dolgozok, barangolni csak este van időm. Nagyon kellemes az idő süt a nap napközben és bár még hűvös a levegő 0-7 fok, nagyon jól esik este sétálni. A levegőnek inkább olyan illata van, mint otthon és nagyon furcsállom, hogy habár hőmérsékletet tekintve ugyanaz most, mint Hollandia, ott mégis folyton fázok, itt meg lazábban öltözök és mégsem. 
Jelenleg Pardubicében vagyok, ami Prágától keletre van, kb 100 km-re. Egy Eger nagyságú kisváros és most, hogy volt alkalmam felfedezni valamennyire, egyre jobban tetszik. Kicsit Kőszeg, kicsit Eger, középkori és barokk polgári házakkal, szép belvárossal, főtérrel és egy várral! :-)
Macskaköves, rendezett, tisztaság és nyugalom van. Amszterdamban még hajnal 3-kor is nagy a nyüzsgés, itt este fél 10-kor néhány kutyasétáltatón és fiatalon kívül senki sem járt az utcákon, úgyhogy a vár környékét teljes nyugalomban fedezhettem fel.
Nincs nagyon kivilágítva a város, teljesen diszkrét,  a vár egyáltalán nem volt, így teljességgel át lehet élni a középkori viszonyokat, nagyon lelkesedtem.
És egyszer csak rácsodálkoztam az égre. Gyönyörű sötétkék mélység, csillagokkal. Percekig csak bámultam és nem is értettem, miért nyűgöz le ennyire, hiszen számtalanszor néztem már főleg nyáron, fűben fekve. Egyszerűen nem bírtam betelni a látvánnyal, amikor leesett, hogy miért is nem. Hollandiában állandóan felhős az ég, az éjszakai égbolt látványa csillagokkal valahogy nem szokott a szemem elé kerülni, így most kigyönyörködtem magam.

Amikor interjúztam a jelenlegi állásomra, felvetődött, hogy sokat kell majd ide járnom és hogy igazából itt is élhetek, vagyis választhattam Hollandia és Csehország között. Hollandiát választottam, mert úgy gondoltam, hogy az angollal jobban boldogulok majd ott, amíg nem tanulok meg valamennyire hollandul.
Végül ott annyira jól boldogulok angolul, hogy semmi sem motivál a holland tanulásra (mindenki beszél angolul). Itt viszont már 2 nap alatt többet kellett csehül (szlovákul-oroszul-kézzel-lábbal) kommunikálnom, mint hollandul valaha.
Nagy sétám alkalmával el is gondolkoztam azon, hogy vajon mi miért nem tanuljuk meg a szomszédaink nyelvét? Átlag holland -legalábbis az én munkatársaim- a holland mellett tökéletesen beszélnek angolul és általában németül, valamint franciául is elég jól elboldogulnak.
Mi meg átmegyünk a szomszédainkhoz és meg sem tudunk szólalni. Olyanok vagyunk, mint az amerikaiak...:-)
A sok tátrai kiruccanásnak köszönhetően néhány szlovák kifejezést legalább ismerek, aminek most nagy hasznát veszem, de igazából tudhatnék többet is.

A beszállító gyárában, nagyon sok eredetileg szlovák nemzetiségű dolgozik. Érdekes módon, mindegyik, egytől-egyig megörül, amikor megtudják, hogy magyar vagyok és próbálnak pár szót beszélni is. (kb annyira jók, mint én szlovákból, de végtelenül kedvesek)  Átjöttek inkább ide, mert több a lehetőség és jobbak a fizetések. A gyár több ezer fős és elmesélték, hogy mostanában rengeteg dolgozó érkezik Romániából és Bulgáriából, de rengeteg ázsiai is dolgozik itt, a gyár ázsiai tulajdonban van.  Láttam, amint az ázsiai dolgozók mentek cseh nyelvórára. Hihetetlen ez a világ, mindenki vándorol, körbe-körbe évezredek óta.
Már a hollandok is készülnek a következő bevándorlási hullámra, mert több cikkben tervezgetik, hogyan is kezeljék majd a várhatóan nagyobb létszámmal érkező bolgárokat és románokat. Kicsit aggódnak, pedig ők legalább arra fel vannak készülve, hogy a holland mellett angolul is tájékoztassanak minden helyen.
Kíváncsi lennék, hogy vajon egy ilyen igazi cseh kisváros életébe hogyan fér bele a sok külföldi és általuk hogyan is formálódik a helyi élet és a társadalom. Amszterdam már túlnőtt ezen, jelenleg 188 különböző nemzetiség  él a városban.
Majd még később folytatom a cseh tapasztalatok megosztását, mert rendkívül hasznos és lelkesítő ez a látogatás több szempontból is és persze van néhány telefonos képem is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése